Lov om orlov § 11

§ 11. Beskæftigede lønmodtagere har ret til orlov fra arbejdet i en sammenhængende periode på mindst 13 uger og højst 26 uger.

Stk. 2. En lønmodtager, der ønsker at udnytte retten efter stk. 1, skal give meddelelse herom i rimelig tid og mindst med 4 ugers varsel.

Stk. 3. Hvis orlovens længde ikke er aftalt på forhånd, skal lønmodtageren i rimelig tid, dog med mindst 8 ugers varsel, give meddelelse til arbejdsgiveren om, at arbejdet genoptages. Lønmodtageren og arbejdsgiveren har mulighed for at aftale et tidligere tidspunkt for tilbagevenden til arbejdspladsen.

Stk. 4. En arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne har fremsat krav om udnyttelse af orlovsretten, udnytter orlovsretten eller har gjort brug af orlovsretten.

Stk. 5. Den tid, en lønmodtager har været fraværende i henhold til stk. 1, medregnes ved beregning af anciennitet i arbejdsforholdet. Bestemmelsen vedrører ikke pensionsforhold.

Stk. 6. Afskediges en lønmodtager i strid med stk. 4, skal arbejdsgiveren betale en godtgørelse. Det påhviler arbejdsgiveren at godtgøre, at afskedigelsen ikke er begrundet i forhold omfattet af stk. 4.

Stk. 7. Godtgørelsen efter stk. 6, der ikke kan overstige 26 ugers løn, fastsættes under hensyntagen til lønmodtagerens ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt.

Kilde: Retsinformation.dk